Je vrouwelijke cyclus bijhouden om zo het beste uit jezelf te halen ♥

De cyclus van mannen en vrouwen verschilt van elkaar. Onze vrouwelijke cyclus (a.k.a. menstruele cyclus) duurt gemiddeld 28 dagen, terwijl die van mannen gemiddeld een dag duurt. Je kunt je dus voorstellen dat wij vrouwen gedurende de maand veel meer schommelen qua energie, interesse, focus en behoeftes. Meten is weten, dus wanneer je jouw ‘schommelritme’ begint te zien, kun je veel beter voor jezelf zorgen, weet je wanneer je die ene taak of afspraak het best (niet) kunt plannen en vooral; wanneer je wat extra self-love op het menu mag zetten. M’n menstruatiecyclus bijhouden heeft bij mij gezorgd voor meer inzicht en gemiddeld gezien meer energie en plezier. Dat wil jij toch ook?!

Lees verder na de foto >

De vrouwelijke cyclus / menstruele cyclus: schommel jij relaxt mee met jouw persoonlijke ritme?

4 fases in cyclus vrouw

Onze vrouwelijke cyclus kun je grofweg verdelen in vier fases: de menstruatie, pre-ovulatie, ovulatie en pre-menstruatie. Waarschijnlijk heb je wel een beeld bij de eerste en derde, maar de twee ‘pre-‘ fases klinken wat abstracter.

Het is daarom fijn om deze fases aan de vier seizoenen te koppelen. Dit geeft een mooie houvast aan de natuurlijke energie van deze fases. En de koppeling met de drie Dosha’s is ook meteen wat duidelijker.

Vanuit dit onderstaande rijtje kan je al veel inzicht krijgen in de energie en behoeftes van de vier fases:

  1. De menstruatie – Winter – Vata Dosha
  2. Pre-ovulatie – Lente – Kapha Dosha
  3. Ovulatie/vruchtbaar – Zomer – Pitta Dosha
  4. Pre-menstruatie – Herfst – Vata Dosha
De vrouwelijke cyclus afgebeeld in vier fases, verdeeld in seizoenen, dosha's en elementen

Cyclus vrouw en de seizoenen

In de lente en de zomer is de energie meer naar buiten gericht. Dit zie je in je vrouwelijke cyclus terug dat je meer out-going, sociaal en flirterig bent. Vanuit je oerinstinct wil je je immers voortplanten, en om dat te bereiken moet je je wel naar buiten keren.

Terwijl je in de herfst en winter een meer natuurlijke drang hebt om naar binnen te keren; je te nestelen en reflecteren. Vanuit je oerinstinct is dit om je voor te bereiden op een eventuele zwangerschap, en wanneer er geen bevruchting plaatsvindt om de baarmoeder weer op te poetsen voor een volgende poging tot voortplanten.

Wist je dat je menstruatie een maandelijkse detox is? Lees waarom je menstruatie (eigenlijk) een zegen is >>

De vrouwelijke cyclus en de drie Dosha’s

Naast de vergelijking met de vier seizoenen kan het extra inzicht geven in je behoeftes wanneer je ook de drie Dosha’s aan de menstruele cyclus linkt.

♥ Vata & de (pre-)menstruatie

Het is fijn om te weten dat gedurende de eerste én vierde fase van je cyclus Vata Dosha verhoogt is, zodat je er rekening mee kunt houden en in balans kunt blijven. Met het verhogen van de elementen Lucht en Ether (samen Vata), zijn er namelijk ook meer van de bijbehorende kwaliteiten van Vata in jou aanwezig. Wanneer de Dosha in balans blijft, kun je van die kwaliteiten de vruchten plukken, maar neemt de Vata-energie de overhand, dan kun je last krijgen van deze ‘luchtige’ kenmerken.

Ook belangrijk: tijdens de menstruatie is de Vata-energie gericht naar beneden; het menstruatiebloed wordt door deze Dosha naar buiten begeleid. Dit wetende wil je dus die neerwaartse energie niet verstoren, door wat dan ook in je vagina in te brengen, want daarmee blokkeer je de beweging.

Vata-kwaliteiten in en uit balans

In balans kun je deze periode beter gebruik maken van de positieve Vata-eigenschappen, zoals contact leggen met je intuïtie.

Maar wanneer jouw Vata al hoog was, dan kun je gedurende de (pre-)menstruatie last krijgen van de ‘negatieve’ eigenschappen van de elementen lucht en ether; je kunt je emotioneel wat wiebeliger voelen, minder gegrond voelen, van alles vergeten, (buik)pijn of kramp ervaren, je uitgeput voelen of minder goed gefocust zijn.

Hoe deal je zo goed mogelijk met de luchtige energie in deze periode?

Wanneer je merkt dat de Vata-energie in jou wat te hoog wordt, en vooral wanneer dit iedere cyclus in deze fase bij jou weer terug komt; trakteer jezelf dan op rust, een ritme, warmte en zachtheid. En volg een Vata-verlagend dieet en vermijd Vata-verhogende activiteiten, zoals reizen en overmatig bewegen.

♥ Kapha & de pre-ovulatie

Na de menstruatie – een soort natuurlijke detox/opruimproces – gaat je lichaam weer opbouwen; je baarmoeder wordt weer klaargemaakt voor een eventuele zwangerschap. Je lichaam komt langzaam weer in bloei. Dit gebeurt onder leiding van Kapha-Dosha.

In het dagelijks leven voel je dit aan de toenemende energie en behoefte om weer uit je bubbel te komen. De elementen waar Kapha uit bestaan zijn aarde en water. Essentiële onderdelen waaruit groei en bloei kan ontstaan.

Kapha-kwaliteiten in en uit balans

Het is ook in deze fase goed om te weten welke Dosha/elementen verhoogt is: Kapha Dosha. De Dosha die voedt en bouwt, maar ook voor stabiliteit zorgt. Heb jij al een verhoogde Kapha-energie in je lichaam, dan kun je hier tijdens de pre-ovulatie last van krijgen. Dit merk je bijvoorbeeld doordat je je zwaar voelt en maar moeilijk in beweging te krijgen bent.

Hoe deal je zo goed mogelijk met de voedende energie in deze periode?

Merk je dat je een beetje té stabiel op de bank of in bed blijft liggen? Probeer dan dagelijks een stukje buiten te wandelen; frisse lucht en beweging zullen je (Kapha) goed doen. Vermijd overdag ook dat je gaat slapen. Ben je moe; ga dan op tijd naar bed, en sta op tijd & fris weer op.

♥ Pitta & de ovulatie

In aanloop naar je ovulatie staat Pitta Dosha aan het roer. Je innerlijke vuur gaat on fire: je hebt meer zelfvertrouwen en krijgt meer gedaan. Je voelt je sexier en hebt dan ook meer zin in seks: the oven is ready to prepare the bun, zeg maar.

Pitta-kwaliteiten in en uit balans

Pitta Dosha viert deze fase hoogtij. Het vuur in je zorgt ervoor dat je in de actie-stand staat en dat je naar buiten gericht bent. Maar pas op dat je jezelf niet letterlijk en figuurlijk opbrandt.

Hoe deal je zo goed mogelijk met de vurige energie in deze periode?

Voel je het vuur in jezelf toenemen? Wees alert om goed je grenzen te blijven voelen & aangeven. Take it vooral ook een beetje easy; plemp niet meteen je hele agenda vol, maar neem ook voldoende rust, trakteer jezelf op een fijn bad en zoek de regelmatig natuur op. Zo houdt je voor de rest van deze cyclus ook nog een stukje van je lontje over.

DOEN: je eigen vrouwelijke cyclus bijhouden

In grote lijnen kun je je cyclus in vier fases indelen, maar wanneer die beginnen en eindigen is per vrouw verschillend. Hoe dat voor jou zit, daar kom je achter wanneer je gedurende de maand bij gaat houden hoe het met je gaat en welke cycluskenmerken je ervaart. Al na een paar maanden ga je een ritme ontdekken en kun je anticiperen op hoe jij de dagen prettiger door komt.

Op papier je menstruatiecyclus bijhouden

Zelf vind ik het erg fijn om dit soort dingen op papier bij te houden; dat je je er echt even mee verbindt. Het afgelopen jaar heb ik dan ook mijn eigen menstruele cyclus bijgehouden in de speciale journal van Rock your world. Voor het komende jaar kun je je vrouwelijke cyclus opnieuw bijhouden in hun The journal for cycle living 2022, waarin je ook veel informatie vindt over cyclisch leven (je leven optimaal leven met je cyclus).

Houd je het liever simpel, koop dan een eenvoudige agenda waarin je per dag bijhoudt hoe je je voelt en/of welke fase-kenmerken je die dag tegen bent gekomen.

Wil je puur en alleen weten hoe lang je cyclus duurt, dan kun je je gewone agenda natuurlijk ook gewoon voorzien van nummers die overeenkomen met de dagen van jouw menstruele cyclus. Maar dan mis je wel een boel handige info.

App cyclus bijhouden

Er zijn ook apps om je cyclus bij te houden. Zelf heb ik jarenlang Clue gebruikt, en als prettig ervaren, maar het voelde voor mij persoonlijk toch fijner om deze privé-informatie niet meer op m’n telefoon bij te houden. En op papier kun je net even wat meer je persoonlijke touches kwijt.

Mocht je een handige app weten om je menstruele cyclus en bijbehorende schommelingen bij te houden; deel ‘m dan vooral als reactie op dit bericht! ♥

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.