Tips voor de man, die ook gewoon gezond wil eten

IMG_4057Tips en gezonde recepten voor mannen blijken nogal lastig te vinden. Zelf was ik me daar nooit zo van bewust; ik heb m’n kast vól met kookboeken en online heb ik ook zo mijn adresjes. Maar al die boeken en sites richten zich vooral op de vrouw. In ieder geval; ze sluiten niet aan bij de behoefte van de man. Mijn eerste ingeving was dat dat toch logisch is?! Maar ook mannen willen gezonder leven. Je vraagt je misschien af of ik dan de aangewezen persoon ben om dit mannelijke gemis op te vullen. En eerlijk gezegd weet ik dat ook niet. Maar wie niet waagt, wie niet wint. Tijd voor een portie gezonde inspiratie. Voor mannen!

Laura, hoe kom je d’r zo bij?! Nou… Het is je wellicht bekend dat ik de hele dag door aan eten kan denken en er graag over praat. Zo belande ik laatst – met een man – in de plaatselijke kookwinkel en bevonden we ons op de kooksectie tussen honderden kookboeken. Daar en op dat moment realiseerde ik me wel dat er slechts een handjevol boeken voor mannen zijn, maar pas toen we het er later nog eens over hadden, besefte ik me pas echt dat de gezond-eten-scene bijna uitsluitend voor en door vrouwen is. De kookboeken die zich wel op mannen richten, leren de man een lekkere dikke biefstuk te bakken. Of een dito hamburger. Maar gezond eten wordt ook voor mannen steeds belangrijker. Best onhandig dus dat al die foodies zich op de vrouw richten. Want – spoiler alert – ook als het op koken aankomt, werkt het mannelijk brein anders dan dat van vrouwen.

Voor alleen jezelf koken is kut *punt*. Of je nou vrouw of man bent. Of je koken nou leuk vindt of niet. Het geeft meer voldoening om het voor anderen te doen. De truc is dus het voor jezelf zo prettig mogelijk te maken. Gelukkig kom je met handige tweaks en/of door slimme alternatieve te gebruiken al een heel eind.

Thuisafgehaald en Mealprepping

Een handig alternatief is bijvoorbeeld Thuisafgehaald.nl. Je kunt daar (gezonde) maaltijden bij je buurtgenoten afhalen voor een schappelijk bedrag. Kook je liever zelf, dan kun je wat meer koken en dit aanbieden aan jouw buren. Het is (bijna) gratis en je leert er ook nog eens nieuwe mensen mee kennen. (Lees meer over mijn ervaring met Thuisafgehaald)

Wat ook populair is, is meal prepping. Dit houdt in dat je in één keer eten maakt voor meerdere dagen. Dit bewaar je dan in de koelkast of in de vriezer. Zelf heb ik er niet echt ervaring mee, dus wil je hier meer over weten vraag het dan even aan Google.

Basisinformatie

Maargoed, je bent hier waarschijnlijk beland omdat je zélf gezond(er) wilt gaan koken. Ik weet nog hoe het was toen ikzelf net begon met ‘gezonder eten’. Al die lui op Instagram die hun eten delen, waren er al zo lang mee bezig, dat ze me al zó veel stappen voor waren. Overnight oats waren toen bijvoorbeeld helemaal booming, maar niemand die even het recept onder z’n foto deelde.. (Frustratie!!) Ik heb dus best hard moeten zoeken naar een goede basis. En dat was eigenlijk ook één van de redenen dat ik onder @Altijdtrek een account heb aangemaakt; om (basis)recepten te delen.

Gezond, simpel en … DUIDELIJK

Deze blogpost is voor mij een hele ervaring, er gaat een wereld voor me open. Namelijk die van de man in de keuken. Eén van de dingen die me intrigeert: jullie mannen willen ook in de keuken harde feiten & cijfers. En vooral geen theelepeltjes & handjes. Ook heb ik de woorden Simpel en Basic vaak gehoord in mijn vooronderzoekje. Nou, als dat is wat jullie nodig hebben, dan ga ik jullie daarin voorzien.

Voor de dames die meelezen; aan dit lijstje richtlijnen moeten mijn mannenrecepten voorlopig voldoen:
– Het gerecht moet (semi-)gezond zijn, maar hoeft niet bol te staan van de superfoods;
– Gewoon basic en simpel te maken dus;
– Het liefst zo snel mogelijk uit het werk op tafel; maximaal een half uur. Maar laten we een kwartier proberen;
– De ingrediënten moeten gewoon te koop zijn bij de Appie om de hoek;
– Het liefst te maken in twee pannen of in de oven;
– Geen vage termen als ‘een snufje dit’, ‘een handje dat’ en ‘ een lepeltje zo’. Graag feiten en cijfers.

Heren, vul je wensenlijst vooral aan door een reactie achter te laten!

Magische tip

De meest simpele en effectieve tip: Eet. Meer. Groenten.! Eet in plaats van pasta met wat groenten, groenten met wat pasta. Probeer je maaltijd eens zo op te bouwen: 60% groente, 30% proteïne (eiwitten) en 10% koolhydraten.

Wat betreft groenten zijn de mogelijkheden eindeloos. Kies gewoon wat je lekker vindt en probeer eens wat nieuws. Of opnieuw. Misschien vind je het toch wel lekker.
Eiwitten vind je bijvoorbeeld in vis, kip, vlees, zuivel en eieren, maar ook in bonen, linzen en noten.
Qua koolhydraten kun je het beste kiezen voor volkoren producten en langzame koolhydraten. In volkoren producten zitten meer voedingsstoffen dan in hun niet-volkoren tegenhangers. En van die langzame koolhydraten heb je langer een verzadigd gevoel. Dus: volkoren pasta/brood/deegwaren en havermout.

Voetnoot: Het ligt natuurlijk helemaal aan jouw lichaam wat jouw behoefte is aan eiwitten en koolhydraten. Probeer dus gewoon uit en ontdek wat voor jou goed voelt. Ik merk bijvoorbeeld dat ik me soms beter kan concentreren als ik toch even een broodje eet, in plaats van een grote bak groenten. Maar over het algemeen denk ik dat we kunnen stellen dat we meer dan genoeg koolhydraten binnenkrijgen.

Recepten

Mijn plan is om in de toekomst meer simpele gerechten te delen, die ook geschikt zijn voor mannen. Daarvoor heb ik een heel leuk idee, maar dat moet ik nog even uitwerken. Voor nu alvast wat eet-ideeën van een mannelijke ervaringsdeskundige. Hij is er in zijn eigen zoektocht achtergekomen dat je met wraps veel, simpele en gezondere dingen kunt maken.

Bijvoorbeeld dit:
– ‘Pizza’ van een wrap met daarop tomatenpure, tomaatjes, mozzarella en verse basilicum;
– Zalm wraps; wrap met beetje roomkaas, gerookte zalm en wat sla en komkommer;
– Wraps met gehakt, bonen, paprika, maïs en sla. Lekker met een beetje chilisaus en eventueel wat kaas.

image1 (2)

 

Jouw ervaring

Nu ben ik wel héél erg benieuwd naar jouw ervaring. Gezond is in. Ook mannen blijken dit steeds belangrijker te gaan vinden. Hoe is het voor jou als man in deze gezondheidsjungle die behoorlijk wordt gedomineerd door healthy Janes en fitgirls? Wat mis jij, wat heb jij nodig? Met jouw input kan ik jou en je mede-man weer een stapje verder helpen!

Het maakt mij dan ook super blij als je dit bericht wilt verspreiden onder je mannelijke vrienden en helemaal als je een reactie achterlaat. Thanks!

* * * * *

NB: Wellicht ten overvloede, maar ik wil nog even benadrukken dat ik absoluut niet van mening ben dat mannen niet (ingewikkelde dingen) kunnen koken. In tegendeel zelfs. Deze post is ontstaan n.a.v. een gesprek met iemand die zijn gemis aanstipte. Dit is dus bedoeld om je op weg te helpen of te inspireren, als je er wat moeite mee hebt of er gewoonweg tegenop ziet om te koken.

 

+bloglovinFollow my blog with Bloglovin

Volg Altijd Trek ook op:
0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *